Direktlänk till inlägg 10 juli 2011

Väljer att vara anonym

Av Kalis sambo - 10 juli 2011 20:20

Ja, det är ju upp till var och en, om man vill vara anonym eller inte, när man bloggar.

Jag har tidigare bloggat om Kalis, levertransplantation, men aldrig berättat varför han fick en ny lever. Eller rättare sagt har jag undvikit frågorna,  ang vilken grundsjukdom han hade.


Hans grundsjukdom är Hepatit C, en av de mest aggressivaste sådana och han fick det efter att ha missbrukat, heroin unde 16 års tid. Kali har nu varit drogfri sedan 1998. Han och jag träffades 2001 och efter ett tag började han på att bli så trött och hängig. Men det var inte något som vi riktigt tog på allvar. Ofta skyllde vi på sena kvällar osv.


2009 började han på att bete sej så konstigt, han var helt förvirrad och han betedde sej som en senilement. Jag blev jätteorolig då han inte visste vem jag var, så jag misstänkte "stroke" och ringde ambulans. Vi blev väl bemötta på sjukhuset ända tills jag berättade att han gick på Methadone och att han hade ett långvarigt heroinmissbruk, bakom sej. Då fick läkarna för sej att han hade tagit hela veckans Methadon dos eller att han tagit heroin överdos,: De skulle ge honom motgift och jag försökte få läkarna att förstå att så var inte fallet.


Men ingen lyssnade på mej.


Jag sa till läkarna att ger ni honom motgift kommer ni även att ta bort allt Methadon ur hans kropp och det är farligt. Han kommer även att få riktig abstinens.

Sjuksköterskorna bad mej om hjälp att hålla honom medans de gav motgiftet. Jag vägrade och gick därifrån gråtandes.


Vid den här tidpunkten var det ingen som visste om att Kalis lever var i uruselt skick. Det skulle ta två leverkomor till innan vi fick besked om det.

Det tog 4 månader innan vi fick beskedet om att levern var usel. Vi kom till en Gastro i Solna och läkaren där, remmitterade oss till HS, för vidare undersökningar.


Vi kunde aldrig tro att det var så illa som det var. Vid ett läkarbesök frågade vi läkaren för Kali hade träffat en person på Methateamet, som berättat att det fanns en behandling som heter Interferon. Han frågar läkaren ang detta och vi får till svar att sjukdomen har gått alldeles för långt i Kalis fall.


Då först förstår vi att det är allvar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kalis sambo - 15 juli 2011 07:29

Zigenare anser sej vara diskriminerade och vara en minoritetsgrupp som vi här i Sverige behandlar ILLA. Ren skär lögn säger jag!   Hur många av de zigenare som bor här i Sverige, har gått ut gymnasium eller högskola och har ett jobb. Alla vet att...

Av Kalis sambo - 15 juli 2011 07:05

För lite mer än en vecka sedan, löste jag ut ett paket från Ellos. I mångdags fick jag ett till därifrån och samtidigt ett brev, där det stod, att pyamasen med tillhörande kofta, var slutsåld.   Precis ett sådan var med i mitt förra paket!! Jag b...

Av Kalis sambo - 14 juli 2011 19:27

Läste i tidningen häromdagen att en kvinna hade skurit kuken av sin sambo pga av något, var det att han klagade på maten, eller?? I en annan tidning läste jag om en kvinna till som gjorde likadant med sin man pga att han var otrogen.   Hade jag e...

Av Kalis sambo - 13 juli 2011 18:19

Varje människa måste agera när vi ser att barn far illa.   Små barn kan inte tala för sej själva och då måste vi som är vuxna säga vårt, för att kunna försvara en oskyldig liten människa.   Människor som lever ett turbulent liv, är så vana si...

Av Kalis sambo - 12 juli 2011 09:52

I varje tävling så förekommer det doping, i cykel den här gången.   Varför inte införa tävlingar för ENDAST DOPADE????? ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2011
>>>

Sök i bloggen

BLOGGAR JAG GILLAR

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ONLINE

PINGA

Pinga Frisim

Ovido - Quiz & Flashcards